Nyheter

Carlsberg Sverige lanserar Gatorade – världens ledande sportdryck

Carlsberg Sverige breddar nu dryckesportföljen genom ett utökat samarbete med PepsiCo och tar över distributionen av Gatorade – världens ledande sportdryck. Partnerskapet ger aktiva svenskar tillgång till en vetenskapsbaserad sportdryck och stärker Carlsberg Sveriges position inom området.

Gatorade är världens ledande sportdryck* och har länge varit en självklar del av den globala sportvärlden. Nu lanserar Carlsberg Sverige Gatorade brett på den svenska marknaden – med ICA, Coop och Mathem i framkant inom dagligvaruhandeln.

– Det här är ett viktigt tillskott till vår portfölj. Gatorade är världens ledande aktör inom sportdryck och ger oss möjligheter att växa och utveckla sportdrycksegmentet. Vi ser fram emot att vara med och utveckla ett så välrenommerat varumärke tillsammans med våra kunder och fortsätta stärka Gatorades framfart även i Sverige, säger Peter Hammarstedt, vd Carlsberg Sverige.

Ett varumärke med vetenskaplig grund och koppling till sportens värld
Gatorade utvecklades ursprungligen 1965 av forskare vid University of Florida för att stötta idrottares behov av återhämtning och vätskebalans under fysisk aktivitet. Sedan dess har varumärket varit en självklar del av sportens värld och hjälpt atleter världen över att prestera på topp.

Den svenska lanseringen omfattar just nu fyra varianter:

  • Gatorade Cool Blue, sportdryck
  • Gatorade Lemon, sportdryck
  • Gatorade Fruit Punch, Zero
  • Gatorade Orange, Zero

Alla smaker lanseras i 50 cl PET-flaska med säljstart den 7 april.

Utöver dagligvaruhandeln lanseras Gatorade även inom servicehandeln hos aktörer som OKQ8, Circle K, Gulf, Frendo och Direkten, samt genom Sveriges största gymkedja, Nordic Wellness.

– Det känns oerhört spännande att få introducera Gatorade för aktiva svenskar! Det är ett ikoniskt varumärke med ett starkt arv inom idrott och vetenskap, och vi ser fram emot att erbjuda ett brett sortiment anpassat för en aktiv livsstil. Det är en fantastisk resa för både oss och för våra konsumenter, säger Charlotte Karlstrand, Commercial Manager på Carlsberg Sverige.