För tredje gången på kort tid har ett kaffe under Coops egna varumärken utsetts till bäst i test. Den här gången i kategorin ”budget”.
I skuggan av stegrande kaffepriser bestämde sig Aftonbladet att smaka sig igenom totalt 15 av de billigaste kaffesorterna bland landets dagligvarukedjor. Vinnare blev Coops egna varumärke Xtra Mellanrost där priset per kopp ligger på 0,80 kronor. Brygden på kaffet fick flera testare att ”börja dagdrömma högt om frukostar vid Medelhavet, solvarma kafé-uteserveringar, croissanter”.
EMV
– Att vi nu vunnit bäst i test för såväl vårt vanliga bryggkaffe, vårt snabbkaffe och vårt billigaste kaffe per kopp talar sitt tydliga språk: vårt hårda arbete med egna varumärken för kaffekategorin ger resultat.
Xtra mellanrost kaffe är Rainforest alliance-certifierat, och ett paket räcker till cirka 70 koppar.
Jurymedlemmarna testade blint. De visste inte heller vilka kaffesorter som var med i testet. De som ville blandade i en skvätt mjölk eller havremjölk.
Om Coop EVM
Coop har som företag alltid varit pionjären inom EVM. . Cirkelkaffe var ett av de första varumärkena. Varumärket Coop lanserades 2003, sortimentet är brett och är det största av våra egna varumärken. Det levererar matglädje till alla sorters familjer, stora som små. Det är helt enkelt bra produkter till bra pris. Det är både varor som behövs i vardagen och som passar vid lite festligare tillfällen.
Många av våra produkter har fått utmärkelsen Bäst i test av oberoende kanaler som Mitt Kök, Expressen/Allt om mat, Svenska Dagbladet (SvD), Råd & Rön, TT och Aftonbladet.
Varumärken under Coop EVM är Coop, Änglamark, Xtra och Gourmet.